Liesbeth Spruyt maakt werken tussen de grens van representatie en abstractie.
Liesbeth Spruyt (1990) studeerde schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen en een Master of Arts aan Sint-Lucas Antwerpen.
Ze toont meesterlijke schilderijen, schitterende installaties en verrassende objecten.
Spruyt verbeeld invloeden uit de kunstgeschiedenis zoals onder andere de Italiaanse Renaissance, Barok, BMPT group en Impressionisme,.. door een filter van hedendaagse culturele referenties, waaronder consumentisme, social media,..
De werken combineren dramatische composities, een ritmisch handschrift en uitgepuurde, sobere schildertechnieken, waardoor de schilderijen van Spruyt zich bevinden in een voortdurend fluctuerende staat tussen minutieus georkestreerd en schijnbaar toevallig of 'natuurlijk ontstaan’.
Confetti collection
Reeks pointillistische schilderijen naar landschap waarin lichtinval in beweging geprojecteerd worden naar de toeschouwer. Spruyt werkt naar aloude traditie, ze gebruikt verschillende transparant aangebrachte lagen verf in combinatie met puur pigment.
Het werk verrast met een verbluffende symbiose tussen de zichtbaar sobere textuur van de canvas en het bonte aangebrachte coloriet.
Rainbow Trash
De kunstenaar verwerkt afvalmaterialen tot sculpturen. De reeks bevat zowel enorme installaties als kleinere werken die vaak op sokkels of als reliëfs worden gepresenteerd. kleurrijke zorgvuldig vervaardigde uitgerafelde slierten touw gemaakt van overschotten doek, tonen een broze en rauwe schoonheid. De kneedbare installaties nemen voortdurende nieuwe vormen en reflecties aan. Spruyt’s keuze voor het hergebruik en de transformatie van materialen laat verbanden leggen tussen consumptie, verspilling en het milieu, maar de kern is haar unieke formele taal die haar praktijk onderscheidt.
Rainbow Flags
Spruyt beperkt zich niet tot klassieke doeken, ze maakt installaties waar grote organisch opgehangen vormen, zowel doen denken aan gevilde huiden als hypertactiele glasramen. Spruyt voert in haar werk onderzoek naar de grenzen tussen tekenkunst, sculptuur, installatie, textiel, architectuur en schilderkunst. Haar unieke, schijnbaar toevallige handschrift zorgt voor een fragiel en lichtogend resultaat.
In haar universum abstraheert zij observaties tot hun essentie en zoekt naar de absolute totaalervaring van licht en kleur.